Tonøes Hotel i Kerteminde. Foto: Arkiv
Et særdeles kritisk opslag på Facebook mod Tornøes Hotel er helt ude af proportioner
Det, der skulle have været en mindehøjtidelighed på Tornøes Hotel, endte i stedet med en aflysning og et efterfølgende meget kritisk opslag på Facebook. “Jeg er frygtelig ked af situationen”, forklarer en tydelig berørt direktør Ulrich Birkerod.
Til mindehøjtideligheden, der skulle holdes på Tornøes Hotel, havde værtsparret bestilt to snitter og en øl/vand per gæst. Arrangementet skulle finde sted kl. 12:00. Da det ikke var Ulrich Birkerod selv, der havde taget imod bestillingen, fik de faktiske forhold ham til at tage kontakt til værtsparret.
“Vi laver masser af mindehøjtideligheder her på Tornøes Hotel. Derfor siger min erfaring mig, at der er en risiko for, at gæster på det tidspunkt af dagen, altså kl. 12:00, kan tro, de skal til frokost. Jeg ved også, at vi på det tidspunkt på dagen, ikke vil have mulighed for at lave en masse ekstra snitter, hvis der skulle vise sig at være for lidt mad. Derfor ringede jeg til værtsparret for at være sikker på, der var bestilt tilstrækkelig mad. Det har intet med penge at gøre. Vi har mindehøjtideligheder her til 70,- per person og til 500,- per person. Og de er alle velkomne. Min eneste bekymring var, om de kunne risikere at stå i en situation, hvor gæsterne kunne risikere at forvente, der var mere mad, end det, der var bestilt”, fortsætter Ulrich Birkerod.
Henvendelsen fra direktøren på Tornøes Hotel blev afsluttet med, at værtsparret lige vil vende det med den resterende del af familien. Det næste der sker, er at hotellet modtager en aflysning af arrangementet og et voldsomt kritisk opslag bliver offentliggjort på Facebook af et familiemedlem, Tornøes slet ikke har talt med. I opslaget står der:
“Dagen før bisættelsen blev vi ringet op af direktøren Ulrich – det kunne ikke lade sig gøre det var dårlig reklame for Tornøes Hotel at vi kun skulle have to snitter og en øl/vand.
… “Da Ulrich – DAGEN FØR – ringer og aflyser det aftalte arrangement”. Sådan fortsætter opslaget fra Allan Pedersen. Opslaget er blevet gjort offentligt, delt 249 gange og kommenteret 69 gange.
Ulrich Birkerod har aldrig talt med det pågældende familiemedlem. Men både de faktuelle fejl, tonen i opslaget og især kommentarerne, der er kommet på opslaget, har gjort stort indtryk.
“Vi må jo have talt forbi hinanden. Det er den eneste forklaring, jeg kan finde. Men jeg har naturligvis ikke aflyst en mindehøjtidelighed. Det kunne jeg da aldrig finde på. Men jeg må indrømme er jeg er rystet over både opslag og kommentarer. Jeg har slet ikke talt med den mand, der har skrevet opslaget, så jeg kan slet ikke forstå, hvordan han er kommet frem til, det skulle være mig, der har aflyst en mindehøjtidelighed”, slutter Ulrich Birkerod.
KJ Avis har været i kontakt med forfatteren bag opslaget, Allan Pedersen. Han medgiver at han ikke selv har talt med Ulrich Birkerod. Men fastholder at hans familie blev forsøgt presset til at bestille mere, og at Ulrich Birkerod i den forbindelse skulle have sagt noget om, at det var dårlig reklame for Tornøes, hvis der ikke blev bestilt mere. Han erkender, at det ikke var Ulrich Birkerod og Tornøes, der aflyste mindehøjtideligheden. Men at familien sagde, hvis Tornøes fastholdt, at det, der allerede var bestilt, ikke var nok, så betragtede familien arrangementet som aflyst. Dette blev, ifølge Allan Pedersen, ikke modsagt af Ulrich Birkerod og Tornøes Hotel.