Rynkeby, Tjernobyl og frøen, der måske kan blive til en prins

0
183

Karen Villia ved sit Tjernobyl-værk, der har elementer, der skal min om katastrofen på atomkraftværket i 1986. Foto: Chris Miller.

Lige nu er der en lille intens kunstudstilling hos Galleri Milo i Rynkeby, hvor både Tjernobyl og frøen, der måske blev til en prins spiller en rolle.

Galleri Milo lovede forud for maj måneds udstilling i galleriet, at udstillingen ville byde på to kunstnere, der både kan og vil noget særligt. Som sædvanligt levede arrangørerne op til, hvad de lovede. På væggene i Galleri Milo hænger smukke værker af Karen Villia, der arbejder med en særlig collageteknik, hvor hun sætter elementer op på et groft lærred, der giver billederne en særlig struktur. Samtidig er der gjort meget ud af farvespillet i billederne, hvor hun henter inspiration i naturen.

Som kunstner har Karen Villia selv udviklet sin helt særegne teknik. Hun arbejdede oprindeligt som illustrator for Velux-koncernen, men opgaverne handlede nok så meget om brugsanvisninger, hvor de skarpe linjer var fremherskende. Nu boltrer hun sig med farvede flader og kan i dag fuldstændig hellige sig kunsten.

Naturen inspirerer i høj grad Karen Villia, og det gælder både den almindelig danske frodige natur og et helt særlig område, som naturen ved atomkraftværket Tjernobyl i Ukraine, der var genstand for en uhyggelig katastrofe i 1986. Atomkraftulykken gik hårdt ud over både flora og fauna i området, men i årene siden har naturen generobret hele området og også den nærliggende by, der ellers var en mønsterby i det tidligere Sovjetunionen. – I dag er der rigtig mange dyr i Tjernobyl-området godt hjulpet på vej af, at der ikke er jagt i området, og at der ikke er mange mennesker til at forstyrre, fortæller Karen Villia.

Et af værkerne på udstillingen i Galleri Milo har hentet inspiration i Tjernobyl og blandt de dyr og planter, der befolker billedet, finder man både atom-tegnet og en gasmaske.

Sammen med Karen Vilias collagebilleder byder galleriet på smukke keramikfigurer skabt af Birthe Rågård, der med et blink i øjet kalder sig Kongelig hofleverandør. Engang blev hun bestilt til at fremstille en kop, der skulle bruges af Dronning Margrethe ved et besøg i Vejle. En fortrop havde til opgave at undersøge, om alt var som det skulle være inden Hendes Majestæt kom forbi. De påtalte, at koppen var uden hank, men det skal en kop til dronning Margrethe være udstyret med. Promte supplerede Birthe Rågård med en hank, der også blev udstyret med en lille frø. Det vides dog ikke om dronningen kyssede frøen og om den blev til en prins. Birthe Rågård var ikke til stede under dronningens besøg, men hun fik siden fortalt, at dronningen var glad for koppen. Den kongelige kop er ikke med på udstillingen, men det er mange andre elegante keramiske genstande- sukkerskåle, frøer, balletdansere, lamper med mere.

Birthe Rågård deltager på udstillingen med mange smukke keramikgenstande. Foto: Chris Miller.

Udstillingen præsenterer således i høj grad to kunstnere, der kan og vil noget særligt. Galleri Milo har det hele samlet på forholdsvis begrænset plads. Der er god grund til at se med og det kan lade sig gøre frem til og med den 31. maj. Der er åbent torsdag til mandag kl. 11 – 16. Gratis adgang. Adressen er Rynkeby Bygade 10.

Billedserie fra ferniseringen den 2. maj.