
Dette er et læserbrev. Indholdet er udtryk for skribentens holdning.
Simon Ettrup Hansen, Målebakkevej 7, Mesinge, der er kandidat til Kerteminde Byråd for Venstre, skriver:
Har “Fremtidens Skole” en fremtid?
“Fremtidens Skole”, som Kerteminde Kommunes skolevision er døbt, sættes i søen pr. 1. august 2026 og vil betyde, at specialklasserne – i udgangspunktet – nedlægges på samtlige skoler i kommunen startende med 0.–3. klasse.
Specialklasserne har ansvaret for børn med ADHD, autisme, udadreagerende adfærd med mere, og her tilbydes eleverne en skoledag med færre kammerater og lidt flere voksenressourcer i bestræbelsen på at skabe en tryg og rar skoledag. I fremtidens skolevision forestiller man sig, at disse sårbare elever “sluses ud” i de almene klasser, hvor det inkluderende fællesskab (ifølge visionen) vil gribe de kammerater, der er udfordrede i mødet med skolen.
Inspirationen til “Fremtidens Skole” i Kerteminde Kommune er hentet i Lillehammer Kommune i Norge, hvor samtlige specialklasser blev nedlagt for år tilbage. Men beslutningen om at udsluse alle elever fra specialklasserne i Lillehammer har skabt massive udfordringer og tiltagende utilfredshed hos forældre samt de organisationer, der støtter og rådgiver familier til de mange sårbare børn, der nu er kommet i klemme i Norge.
I en del, danske kommuner er man meget inspireret af den norske model; blandt andet i Svendborg, men også her erfaringerne har været nedslående i erkendelsen af, at specialtilbuddene IKKE kan undværes, som fagfolk tidligt i processen advarede om!
I Kerteminde Kommune lider optakten til en “Fremtidens Skole” af underfinansiering, ligesom det pædagogiske personale står uden efteruddannelse i en fremtidig opgave, der opleves urimelig og langt væk fra realiteterne i det kommunale skolevæsen.
Hvis “Fremtidens Skole” gennemføres i sin nuværende form, frygter vi, at mange “bål” vil blive slukket i både elever og deres (bekymrede) forældre, ligesom lærere og pædagoger vil opleve en tiltagende magtesløshed; hvem ønsker dét?
I Venstre har vi nogle kvalificerede bud på, hvorledes vi stadig kan favne vores mest sårbare elever i et skoleliv, hvilket er beskrevet i vores valgprogram, og som vi vil uddybe i disse spalter senere i efteråret.
Vi ønsker trivsel for alle børn, og en nedlæggelse af kommunens specialklasser vil skabe det stik modsatte! Har “Fremtidens Skole” en fremtid? Nej, ikke i sin nuværende form, hvor elever, forældre og ansatte tages som gidsler i en urealistisk vision, der aldrig bør danne ramme om dén fremtidige skole, vi drømmer om i Venstre.
