Kommunens pligt og svigt: – De bør indstille driften af Kerteminde Biogas nu og her

Nye oplysninger om Hans Luunbjergs biogasanlæg får nu to eksperter i miljøret til at reagere: – Kerteminde Kommune bør indstille Kerteminde Biogas’ drift her og nu, mener både Ulla Steen, Aalborg Universitet og Thomas Budde Christensen, Roskilde Universitet

Kerteminde Biogas

I maj 2023 udkom Kjerteminde Avis for første gang med artikler om det, vi har valgt at kalde Biogassagen. Siden har en lang række aktindsigter og tilsendte dokumenter med hidtil ukendte oplysninger tegnet et endnu klarere billede af, hvad der er op og ned i eks-borgmesterens private virksomheder. Det er på baggrund af den udvidede information, at vi nu endnu engang retter fokus mod Kerteminde Biogas.

Blandt hundredvis af sagsakter om Kerteminde Biogas, som Kjerteminde Avis er i besiddelse af, fanger flere dokumenter de to miljørets-eksperters opmærksomhed. Nemlig dem, der – ifølge eksperterne – peger på, at både Kerteminde Kommune og Kerteminde Biogas’ ejer, tidligere borgmester Hans Luunbjerg, kendte til ulovlige forhold omkring biogasanlægget.

– Kommunen har tilsynspligt, og når den er bekendt med, at der er et ulovligt forhold i form af en manglende miljøgodkendelse, så har kommunen pligt til at handle. I det her tilfælde ved at stoppe driften af anlægget. – Thomas Budde Christensen

Skærmbillede 2024 03 05 Kl. 12.09.43

Thomas Budde Christensen er lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi ved RUC og ekspert i miljøtilsyn og kommuners ansvar i den forbindelse. Foto: Roskilde Universitet

I maj 2023 kunne Kjerteminde Avis beskrive, hvordan flere eksperter mente, at Kerteminde Biogas’ anlæg er ulovligt opført, fordi virksomhedens landzonetilladelse ikke blev politisk behandlet, selvom ejeren på daværende tidspunkt var borgmester, og fordi virksomheden i 2019 fik forlænget en toårig miljøgodkendelse, der var udløbet, selvom det ikke er muligt. 

Kerteminde kommune beklagede, mens Hans Luunbjerg udtalte at han havde handlet, som han var blevet rådet til af kommunen. 

Nu viser et mødereferat fra 2016, at begge aktører var klar over, at det ikke er muligt at forlænge en udløbet miljøgodkendelses tidsfrist. 

Alligevel skete netop det i 2019. Det betyder, at anlægget har været ulovligt i drift siden 23. november 2018.

– Miljøgodkendelser er hele omdrejningspunktet for vores system. Hvis ikke der er en gyldig miljøgodkendelse, så stopper alt. Virksomheden burde have været lukket, indtil der forelå en ny miljøgodkendelse, forklarer ekspert i miljøtilsyn Thomas Budde Christensen.

Et vigtigt møde

Screenshot 2024 03 05 At 12.39.19

Sådan dokumenterede Kerteminde Kommune gylleudslippet fra Kerteminde Biogas i marts 2016. 

I 2016, d. 31. marts, var en sagsbehandler fra kommunens miljøafdeling og Hans Luunbjerg samlet på sidstnævntes borgmesterkontor. 

Her talte mødedeltagerne om to ting, der er helt væsentlige for, at eksperter nu mener, Kerteminde kommune bør indstille biogasanlæggets drift med det samme. 

Den første er de to store gylleudslip, der var sket fra biogasanlægget i månederne før, og som Kerteminde Kommune havde ført tilsyn med. I tilsynsrapporten skrev en medarbejder:

”Kerteminde Kommune vurderer i lyset af de sidste ugers gentagne spild på biogasanlægget, at der med biogasanlæggets indretning er en væsentlig risiko for forurening af såvel jord som grundvand ved spild af biomasse, idet spild ikke kan tilbageholdes på befæstet areal.”

Kommunen gav på den baggrund påbud om, at Kerteminde Biogas skulle bringe otte forhold i orden.

– Det er en markant konklusion, der bliver skrevet i den tilsynsrapport. Det virker besynderligt, hvis den melding ikke er givet videre til både kommunaldirektør og ansvarlige politikere. – Ulla Steen.

Thumbnail Ulla Steen 3

Ulla Steen er lektor ved Aalborg Universitets juridiske institut, hvor hun bl.a. underviser i miljøret med særligt fokus på implementeringsproblematikker. Privatfoto

Kjerteminde Avis har ikke fundet dokumenter, der tyder på, at tilsynet blev behandlet politisk. 

– Det øverste chefniveau i kommunen burde have fået melding om så alarmerende vurderinger. Hvis ikke der er givet besked om faren for grundvandsforurening, er det en meget alvorlig fejl, som virker påfaldende, ift. at sagen handler om borgmesterens virksomhed, siger kommunalforsker Roger Buch.

Hans Luunbjerg, hvilke andre politikere orienterede du om forureningshændelserne på Kerteminde Biogas i 2016, da du selv var borgmester? 

– I 2016 var Hans Luunbjerg fuldtidsansat som borgmester i Kerteminde Kommune og deltog ikke i den dagligt drift af Kerteminde Biogas ApS. Kerteminde Biogas ApS har ikke informeret nogle politikere om hændelserne, svarer Hans Luunbjerg i en mail til Kjerteminde Avis.

Skærmbillede 2024 03 05 Kl. 14.24.31

Sådan skrev en sagsbehandler fra Kerteminde Kommunes miljøafdeling til to kollegaer umiddelbart op til, at Kommunen varslede påbud over for Kerteminde Biogas. 

Kommunen offentliggjorde aldrig tilsynsrapporten på hverken sin egen eller miljøstyrelsens hjemmeside, ligesom den heller ikke blev omtalt i pressen. 

I stedet godtog sagsbehandleren Hans Luunbjergs forslag til forbedringer af de otte punkter, som tilsynet havde fundet problematiske. Sagsbehandleren konkluderede, at forbedringerne ville udgøre ‘en rimelig sikkerhed’.

Konsekvensløse overtrædelser

Kerteminde Biogas fik i 2013 og 2014 miljøgodkendelse og senere byggetilladelse til at opføre to kyllingestalde, med det ene krav, at virksomheden så skulle opføre en gylletank. Staldene blev taget i brug i 2015, mens anlægget først fik en gylletank i 2020. 

I årene 2017-2020 brugte Hans Luunbjerg en anden af sine grunde til at opbevare kyllingemøget, og det afstedkom en lang række klager fra beboerne omkring Degneløkkevej 58 i Kølstrup. Beboerne var generet af lugten og bekymret for miljøet. Det fremgår af sagsakterne.

Kerteminde Kommune foretog i de år ni tilsyn på adressen. Ved syv af tilsynene meddelte den indskærpelser. Alle indskærpelserne var på den ene eller anden måde relateret til måden, kyllingemøget blev opbevaret på: Gyllen havde ingen overdækning, var for tæt på naboskel og havde møddingsaft, der løb ud, hvor det ikke skulle. 

– Det er en besynderlig passiv tilsynsmyndighed. Der har man jo forskellige værktøjer i værktøjskassen. Så må man gribe efter en større hammer indtil det har effekt. Der kunne gives bøde eller forbud, så al drift blev indstillet, indtil forholdene var bragt i orden, vurderer Thomas Budde Christensen.

Hans Luunbjerg, indskærpelserne lader ikke til at have haft nogen nævneværdig effekt – hvorfor har du ikke gjort mere for at håndtere det korrekt i henhold til miljøbeskyttelsesloven?

– Alle begår fejl, især dem der laver noget. Den overvejende del af klagerne handlede om opbevaring af fast husdyrgødning på Degneløkkevej 58. Bl.a som konsekvens af klagerne opbevares der ikke længere fast husdyrgødning på Degneløkkevej 58. Vi tager ved lære af de fejl vi begår og bestræber os på at undgå at gentage dem, svarer Hans Luunbjerg i en mail til Kjerteminde Avis.

I juni 2020 kulminerede det med, at en større mængde gylle løb direkte fra ejendommen i Kølstrup ud i bugten Kertinge Nor – præcis det, beboerne i området havde advaret mod, kunne ske. 

Gylleudslippet blev politianmeldt af Kerteminde Kommune, og Hans Luunbjerg modtog en bødestraf for hændelsen.

Kommunens pligt – i går og i dag

Hans Luunbjerg

Hans Luunbjerg foran sit udvidede biogasanlæg, der blev taget i brug i 2020. Foto: Emil Andresen

Den anden ting, eksperterne fremhæver som bemærkelsesværdigt ved mødet i 2016, er noget, sagsbehandleren ifølge mødereferatet bragte op.

Det fremgår nemlig, at sagsbehandleren slog én ting helt fast over for den daværende borgmester; man må og kan ikke forlænge en miljøgodkendelse, der ikke er taget i brug inden for fristen. Der er talrige eksempler på, at det ikke kan accepteres af myndighederne, sagde sagsbehandleren.

Alligevel fik Hans Luunbjerg i 2019 forlænget en miljøgodkendelse, der var udløbet fire måneder tidligere – med hjælp fra samme sagsbehandler.

– Uanset den tilsyneladende glemte information, forholder det sig sådan, at såvel politikere, forvaltning, virksomhedsejere og borgeres eventuelle ukendskab til gældende lovgivning ikke begrunder, at de er fri for ansvar, når lovgivningen overskrides og ulovlige handlinger gennemføres, forklarer Ulla Steen.

Ud fra de sagsakter, Kjerteminde Avis er i besiddelse af, blev sagsbehandlerens formaninger aldrig igen nævnt efter mødet på borgmesterkontoret.

Hans Luunbjerg 1

Hans Luunbjerg var borgmester for Venstre i 2014-2018. Arkivfoto

Selvom Kerteminde kommune har sat gang i en politisk behandling af, hvorvidt Hans Luunbjergs biogasanlæg skal rives ned eller have nye tilladelser, mener eksperterne, at kommunen har pligt til at handle omgående:

– Kerteminde Kommune er fuldt ud bevidst om, at der ikke er en miljøgodkendelse.  Det er et meget klart ulovligt forhold, som kommunen har pligt til at få bragt i orden. Det kan enten gøres ved at udstede en ny miljøgodkendelse eller stoppe driften, men Kerteminde Kommune kan ikke endnu engang forholde sig passive. Den har pligt til at handle, så jeg kan ikke se, at de kan komme udenom at lukke virksomheden jvf. miljøbeskyttelsesloven § 69 stk. 1).

Thomas Budde Christensen ryster ikke på hånden og stemmer i:

– Kommunen har tilsynspligt, og når den er bekendt med, at der er et ulovligt forhold i form af en manglende miljøgodkendelse, så har kommunen pligt til at handle. I det her tilfælde ved at stoppe driften af anlægget her og nu, siger han.

Hans Luunbjerg, to miljøretseksperter udtaler, at Kerteminde Biogas ikke kan fortsætte driften, så længe der ikke er en gyldig miljøgodkendelse. Hvad siger du til det? 

– Kerteminde Biogas Aps producerer biogas, som fortrænger 5000 ton CO2 årligt, på baggrund af gyldige tilladelser udstedt af Kerteminde Kommune, svarer Hans Luunbjerg i en mail til Kjerteminde Avis.

Både Kammeradvokaten og Kerteminde Kommune selv har stadfæstet, at Kerteminde Biogas ikke har en gyldig miljøgodkendelse.

 

Kjerteminde Avis har forelagt Kerteminde Kommune eksperternes kritik. Kommunen har ikke ønsket at svare på, hvorfor den som tilsynsførende myndighed fortsat ikke har indstillet driften af Kerteminde Biogas.

Denne artikel er gratis - og det kan du takke Kjerteminde Avis' abonnenter for.

Det koster nemlig at lave undersøgende og kompromisløs journalistik i dit lokalområde.

Er du ikke abonnent endnu? Så bliv det i dag ved at klikke lige her.