
Foto: Arkiv
Byrådsmedlem Henrik Madsen (C) har sendt dette debatindlæg vedrørende planerne om at bygge højhuse i bycentret i Munkebo:

Byrådsmedlem Henrik Madsen (C). Foto: Steffen Stamp
Jeg må indrømme, at hvis jeg, efter kommunalvalget, var blevet stillet spørgsmålet, om det ville være en god idé at bygge i 7 etager, lige i centrum af Munkebo, ville mit svar nok have faldet prompte. Noget i retning af “NEJ, har man drukket af natpotten”.
Nu, efter jeg blev valgt i byrådet, hvor sager kommer til gennemlæsning og hvor nuancerne derved står tydeligere frem, er jeg mere i tvivl, nok snarere bekymret.
Når jeg ser illustrationer af smukke bygninger og gode tanker om udvikling af det trætte bycenter – så rykker det ved min ellers unuancerede modstand.
Men bekymringen er der stadig. Fordi beslutningen, hvis den vedtages, trods alt er irreversibel. Når de høje bygninger står der, så står de der (punktum).
3, 5, 7 etager? Jo, det er nok de sidste to tal der er mest bekymrende.
Er det virkelig dét vi vil med Munkebo?
Min bekymring går også på, de mange (over 100) boligenheder, når de kommer på markedet nærmest samtidigt, om de alene vil virke positivt udviklende på befolkningstilvæksten, eller om de (også) vil tiltrække sociale udfordringer fra nabokommuner. Udfordringer som vi ikke nødvendigvis har økonomi, erfaring og kommunale ressourcer til og som i værste fald vil præge Munkebo.
Eller skal jeg stole på at det bliver revitaliserende for Munkebo, fordi markedskræfterne og investor – som om nogen har hånden på kogepladen, vil bringe min bekymring til vægs?
Ingen skal være i tvivl om at jeg støtter at lokalplanen er stemt i høring. For selvfølgelig skal investor have en fair chance for at møde lokale meninger.
Så hermed en opfordring til at så mange som muligt blander sig i debatten. For når og hvis planen vedtages, så er retningen sat for altid.
Jeg er SÅ MEGET FOR udvikling, ligesom demokrati og gode argumenter. I håb om at sidstnævnte i bedste fald kan fjerne min bekymringer.
Henrik Madsen, byrådsmedlem Konservativt Folkeparti
Medlem af Erhvervs- og Vækstudvalget
Rønningevej 36
5550 Langeskov
