Skoler handler i blinde

1
395

Billedtekst: Arkiv

 – Jeg kan godt følge regeringen i at være afventende omkring regler for folkeskolen, men derfor kan vi ikke bare vente med at tilrettelægge næste skoleår, siger leder af Kerteminde Skole Jesper Bech Madsen

Jesper Bech Madsen og hans team har allerede tilrettelagt skoleåret 2020/21, trods manglende vejledning fra regeringen: – Vi kan ikke vente længere. Foto: Arkiv

På Kerteminde Skole har man samme spørgsmål til vilkår for opstart af det nye skoleår 2020/21 som resten af landets skoler: – Hvordan skal vi forholde os?

Kjavis.dk beskrev i går, hvordan Kommunernes Landsforening og Skolelederforeningen stadig ønsker svar fra regeringen til de danske folkeskoler, der skal kunne tilrette det kommende skoleår på baggrund af om det er nødundervisning, almindelig undervisning eller noget helt andet, man starter op med. Særligt er det afstandskravene der giver udfordringer, især på en så stor og gammel skole som Kerteminde Skole, hvor pladsen i lokalerne og på gangene er trange.

– De retningslinjer vi har nu, gælder kun indtil 1. august, fortæller leder på Kerteminde Skole, Jesper Bech Madsen. Herunder ligger også nødundervisningen, der lægger op til, at vi ikke skal rette os efter de krav, der normalt er til en folkeskole. Men efter 1. august aner vi ingenting!

På Kerteminde Skole har man derfor tilrettelagt det nye skoleår som om det var normale tilstande, fortæller Jesper Bech Madsen: – Det har vi set os nødsaget til, for vi kunne ikke vente længere. Den 3. juli lukker skolerne jo ned for sommeren.

Hvorfor reagerer man ikke fra regeringens side af?
– Jeg forestiller mig, at man lige nu afventer situationen, ligesom man har gjort i flere anledninger under Corona-krisen. Det kan jo være svært at forudse hvad der vil ske, så jeg kan sådan set godt forstå man afventer, idet man kan risikere at skulle trække det hele tilbage igen, siger skolelederen, der dog tilkendegiver, at man på en måde efterlader skolerne på perronen.

– Vi kan kun håbe på, at de retningslinjer der så kommer, tager højde for den situation vi er i. Hvis vi skal lave almindelig undervisning, men med afstandskrav, så kan vi ikke være med her på Kerteminde Skole. Vi kan ikke leve op til, at alle elever skal have fuld undervisning på samme tid – det er skolens pladsforhold simpelthen ikke til.

– Skal vi fortsætte med nødundervisning, så laver vi en copy-paste fra de sidste tre måneder og fortsætter sådan.

Læs også: Skolerne har behov for afklaring om næste skoleår

Det faglige kan komme i fare
Eftersom Corona satte ind i en tid, hvor folkeskolerne var i gang med at repetere det, som man var blevet undervist i første del af året, har det ikke været så grelt med efterslæb i undervisningen, og det er ikke gået så meget ud over fagligheden, som man kunne have frygtet. Værre er det, hvis man skal gå på kompromis med ny indlæring i starten af det nye skoleår. Jesper Bech Madsen forklarer:
– Det begynder at blive bekymrende, hvis ikke vi kan tage hånd om den konkrete faglighed, når vi starter op i august.

– Skoleårets cyklus er tit sådan, at man efter sommerferien starter med at lære nye ting og går pensum igennem. Ved vinterferie og påske begynder man at repetere. Her kan selvfølgelig være nuancer. Men er det nu efteråret, hvor de ikke kan få deres normale undervisning, da kan vi komme på bagkant og få et efterslæb.

Danskerne er nu på vej på ferie og overalt bliver der lukket op, og her kan Jesper Bech Madsen synes at tingene begynder at klinge en smule hult i forhold til sikkerheden, og de retningslinjer der indeholder afstandskrav som især skoler er udsat for lige nu:
– Jeg er med på og anerkender, at vi skal tage hensyn, og kan vi blive ved at holde samme håndhygiejne som hidtil, så tror jeg på vi når rigtig langt. Alt dette kan blive afgørende for hvad der sker, også med folkeskolen, på den anden side af sommerferien, slutter Jesper Bech Madsen sin kommentar.