Kjerteminde Avis er gået i samarbejde med fem af Kerteminde Kommunes skoler om at give byens unge et forløb, der skal undervise dem i, hvad lokaljournalistik og lokaldemokrati egentlig er for noget. Nogle siger, at det er det vigtigste, vi overhovedet kan lære vores kommende generationer, og nu leverer KJ Avis et behjertet bidrag til det

Jan Kristensen (til venstre) og John Jäger, her fotograferet i skolegården på Kerteminde Byskole, glæder sig til at skulle i gang med det ambitiøse skoleprojekt, der gerne skule give kommunens unge smag for både lokaljournalistik og lokaldemokrati. Også Nyborg Gymnasium og Mulernes Legatskole i Odense har fået tilbuddet om lignende forløb. Foto: Susanne Jølck
Det er ved at være et års tid siden, at den fikse idé om at lave et projekt om lokaljournalistik og lokaldemokrati målrettet de unge opstod i Kjerteminde Avis’ bestyrelse, og nu lader den til at kunne føres ud i livet.
KJ Avis har lavet en aftale med fem skoler i Kerteminde Kommune om at give en stor gruppe unge et undervisnings- og/eller dannelses-forløb, der kan bidrage til, at de bliver aktive medspillere i det lokale demokrati, og måske kan det endda skabe en journalistspire eller tre?
Projektet går i korthed ud på, at hver skole får tildelt en dag, hvor de får ansvaret for at lave Kjerteminde Avis. Elever og lærere får naturligvis råd og vejledning og sparring af erfarne journalister og redaktører, men ellers er ideen, at de både skal finde historierne, lave historierne, skrive historierne og udgive historierne.
Og så lægger den lokale avis, KJ Avis, spalteplads til, hvad de unge i byen gerne vil have sat fokus på. I samarbejde med skolerne i Kerteminde Kommune er valget faldet på uge 45, som ligger nogenlunde tæt op af det kommende kommunalvalg, så der kan slås flere fluer med et smæk.
Kerteminde Byskole, Munkebo Skole, Langeskov Skole, Nymarksskolen og Hindsholmskolen er med i projektet, som både indebærer, at skolerne på hver deres måde laver et forløb, hvor eleverne får viden om både journalistik og demokrati – og ikke mindst lokaljournalistik og lokaldemokrati.
Kjerteminde Avis kommer ud til skolerne et par gange eller tre, og her vil et par erfarne, lokale journalister/redaktører fortælle eleverne om, hvad det egentlig vil sige at lave en journalistisk historie, og hvordan man arbejder med det helt konkret.
Demokratiske medborgere
Alle de nævnte skoler har sagt ja og tak til, at Kjerteminde Avis kommer ud og giver en indføring i lokaljournalistik – og til at en gruppe af hver eneste skoles elever fra de ældste klassetrin laver Kjerteminde Avis en dag.
Det er meningen, at det er eleverne, der finder på emnerne, og det er meningen, at det er eleverne, der laver journalistikken, men vi sørger for, at der er god rådgivning undervejs, og så er det naturligvis op til Kjerteminde Avis’ chefredaktør, om artiklerne er gode nok til offentliggørelse. Ligesom ude i den virkelige verden.
Mon ikke der er en del, der kommer gennem nåleøjet?
Kjerteminde Avis er glade for at kunne levere et frivilligt bidrag til, at den lokale ungdom bliver bedre rustet til at bidrage til demokratiet – også det helt lokale. Vi tror på, at det er meget vigtigt for tiden, og vi tror også på, at det er godt, at en lokal avis kan gøre noget godt for lokalsamfundet på den måde.
I øvrigt: Hvis der skulle være en journalist eller en redaktør i lokalområdet, der har lyst til at bidrage, så er flere frivillige kræfter selvfølgelig hjerteligt velkomne. Jan Kristensen og jeg skal nok tage ansvaret for projektet, men der kan altid bruges flere hænder og flere gode mennesker, der har lyst til at gøre en positiv forskel for de lokale unges uddannelse til demokratiske medborgere – og måske til kommende journalister?
Bag skoleprojektet står to Kerteminde-borgere og erfarne mediefolk, John Jäger, der er chefredaktør for TV2 Sport og næstformand for Kjerteminde Avis, og Jan Kristensen, der har arbejdet 40 år i dansk presse, blandt andet som chefredaktør på Fyens Stiftstidende. Han har netop sagt farvel til sin stilling ved TEKNIQ i Odense for at gå på pension og få mere tid til sine fire børnebørn.



