KJ Avis’ skoleprojekt skal lære unge om demokrati og journalistik

4
381

Midt i valgkampen får skoleelever fra fem folkeskoler i Kerteminde Kommune chancen for at prøve journalistfaget af og lære om betydningen af både lokaldemokrati og lokaljournalistik. Frivillige fra Kjerteminde Avis står i disse uger bag projektet, som skal aktivere unges nysgerrighed for medier og gerne vække lyst til selv at formidle

dsc2784

– Vi må også kunne stille krav til de unge om, at de skal følge med i, hvad der sker i verden, og samtidig være kritiske overfor de platforme, som formidler til dem, siger John Jäger om sit oplæg. Her får 8. og 9. klasse på Hindsholmskolen hans indblik i uafhængige medier og ytringsfrihed. Foto: Jens Jørn Fischer

Hvad er en nyhed egentlig? Hvordan forstås begreber som væsentlighed og sensation i den journalistiske begrebsverden?

John Jäger, chefredaktør for TV2Sporten og næstformand for Kjerteminde Avis, giver i øjeblikket sammen med forhenværende chefredaktør på blandt andet Fyens Stiftstidende Jan Kristensen det store indblik i journalistikkens verden til de ældste elever på folkeskolerne i Kerteminde Kommune.

Elever fra Langeskov Skole, Kerteminde Byskole, Hindsholmskolen, Munkebo Skole og Nymarksskolen er centrum for et skoleprojekt, som Kjerteminde Avis har taget initiativ til, og som de to garvede mediefolk samarbejder om at føre ud i livet.

John Jäger og Jan Kristensen kender hinanden fra Kjerteminde Avis, og de fik ideen til at lave et forløb sammen med unge, hvor de unge får chancen for selv at formidle journalistik. På frivillig basis rakte de to mediefolk ud til uddannelsesinstitutioner på Østfyn, og her sagde man ja tak og greb ideen.

Nu er forløbet i gang ansigt til ansigt med eleverne, hvor de unge får muligheden for at forstå, øve sig på og lave journalistik. Om elevernes resultater til slut ender i Kjerteminde Avis, på de sociale medier eller noget helt tredje, står endnu helt åbent. Lige nu handler det om i det hele taget at sparke døren ind til en mediebevidsthed hos de unge, inden de næste skridt i processen kan tages.

– Jeg mener, journalistik som sådan er truet. De traditionelle medier kæmper for deres eksistens. Vi har utroligt svært ved at nå igennem til unge mennesker uanset hvilken platform, vi formidler på. Hvordan skal de så bevidstgøres om den samfundsmæssigt meget vigtige funktion, journalistik har, siger John Jäger om baggrunden for skoleprojektet.

Han er i mødet med de unge blevet overrasket over, hvor meget sociale medier som TikTok og Snapchat fylder, og hvor lidt de unge til gengæld kender til traditionelle medier, i særlig grad aviserne.

dsc2859

 Foto: Jens Jørn Fischer

Unge bruger kun sociale medier

Det bekræfter de unge selv, og når de sidder med en fysisk avis i hånden, ser det ud, som om det første gang i deres liv.

– Jeg tror, at aviser og tekster som sådan vil forsvinde fuldstændig som formidling. Jeg kunne for eksempel aldrig finde på at sætte mig ned og læse en avis, siger Milla Lorentzen fra 9. klasse på Hindsholmskolen i Dalby i en pause under projektet.

Omvendt preller ældre generationers angst og frygt for video- og billedmanipulation ved hjælp af AI (kunstig intelligens) fuldstændig af på de unge.

– Vi kan se i første sekund, om noget er kunstigt lavet, det er vi overhovedet ikke bekymret over. Alt det er vi vokset op med, siger Lilje Lystlund Boesen fra 9. klasse på Hindsholmskolen.

Eleverne bruger alene sociale medier som TikTok og Snapchat, og ved en uvidenskabelig rundspørge hos fem 8. og 9. klasses elever på skolen, skal man hos fire ud af de fem elever to generationer tilbage, før der bliver læst avis. Elevernes forældre gør det således heller ikke.

– Vores håb med journalistikforløbet er at så et frø hos de unge, så de måske vil tage en bevidsthed med sig i livet, hvorfor troværdig og uafhængig journalistisk er vigtig at værne om, pointerer John Jäger.

Tilbage i klasseværelset bliver bolden spillet ud til de unge selv. Nu skal de i gang med at idé-udvikle på gode lokalhistorier, som de skal gøre til virkelighed. Eleverne skal selv lave interviews og meget andet. Afhængig af ens alder kan man om ikke så længe være heldig at støde på de unges konkrete resultater på Snapchat eller i Kjerteminde Avis’ spalter.